Oct 15

delade magmuskler (rektusdiastas) – och det jag ofta får frågor om

Nyligen besvarade jag en mail från en kvinna med rektusdiastas som under en längre tid har gjort mycket för att få det att läka. Här kan du läsa hela mitt svar.

Nyligen besvarade jag en mail från en kvinna med delade magmuskler (rektusdiastas).

Hon har ett rectus diastas, som just nu är ca 4 fingrar breda där bindväven känns medium fast. Hon genomgick också operation för vaginal prolaps.

Vaginal prolaps / sväljning:

Hos vissa av dem som har delade magmuskler (rectus diastase) ses denna typ av symtom. Symtomen kan vara en indikation på att bäckenstödapparaten påverkas. Bäckenet är beläget i botten av kärnan och är därmed den "sista stationen" för de nedåtgående krafterna i spel. Detta ses ofta av ofrivillig urinering, men inte alltid. Ofta förekommer också nedsänkning av ett eller flera av bäckenorganen, såsom urinblåsan, tarmarna eller livmodern, som hotar att röra sig utåt i slidan.

Kvinnan kontaktar mig för att hon har nått en punkt i processen där hon har försökt att träna specifikt och ta hänsyn till de delade magmusklerna (rectus diastase). Men hon saknar verkligen en mer kroppsinriktad träning. På andra håll har hon dock fått höra att hon måste vänta med fullkroppsträning tills efter läkning av diastasen, så hon undviker att bindväven laddas, men får istället frid att läka.

Hon skriver om sitt rectus diastas:

"Dessutom har jag rekommenderats mot ALLA former av rörelse, där jag ligger på alla 4, som den jag nu måste göra i modul 1. (Katten, röd). Det är också helt nytt för mig att behöva sträcka skinkorna. Jag har lärt mig att sternum och bäcken ska hållas vertikalt ovanför varandra så långt som möjligt. Så inget att luta sig framåt med sträckta lår. Nåväl, men nu är jag bara så bra och riktigt förvirrad. ”
Jag kan väl förstå det, och det skulle jag också göra.
Instinktivt tror jag mer på ditt tillvägagångssätt, som involverar hela kroppen och kräver att kroppen "kan bära sig själv". Min uppdelning av magmusklerna (rectus diastase) har dock varit relativt stor (4-5 fingrar breda) och kan ha varit en bidragande orsak till mina magproblem. Så jag är försiktig med vad jag gör, och ja, jag är nästan för försiktig. ”

Mitt svar till henne

Det här är några riktigt bra frågor och överväganden du delar. Tack.

Mitt första omedelbara svar på det du skriver är: Ja, det finns begränsningar som måste göras för att se till att du inte gör rörelser som skjuter maginnehållet utåt mot den svaga bindväven och överskrider stabiliteten. Och det finns strategier som tar hänsyn till dessa begränsningar. De lär dig att aktivera kärnan, där du därmed har störst möjliga stabilitet och spänning i bindväven varje gång ditt buktryck ökar. Med andra ord förstärker du din bindväv varje gång den laddas väl.

Det är inte rörelse som är ditt problem.

Det är de strategier som du använder när du rör dig som behöver förändras. Du löser inte problemet genom att ta bort rörelserna, för du behöver rörelse.

Du rör dig under alla vakna timmar på dagen

Du kan inte röra dig i alla de uppgifter du har och samtidigt följa de principer för hållning (inriktningsprinciper) som du beskriver för mig. Det är omöjligt, och det är inte heller lämpligt att stimulera bindväven till det sammanhang där den ska fungera.

När du laddar dina delade magmuskler (rectus diastase) väl kan det läka bättre.

  1. Det finns dock viktiga aspekter på hur du placerar din kropp och rör dig, vilket antagligen båda har bidragit till att du utvecklat det onaturliga avståndet mellan magmusklerna (rectus diastase). Dessa kan också behålla det. Att arbeta med det kan hjälpa dig att läka bättre. Så det är dina gamla vanor som inte är lämpliga och de måste ändras även om de får dig från a till b som det är nu.
  2. Om du kommer till den punkt där du har en bindväv som svarar tillsammans med resten av kärnan i alla dina rörelser, måste du träna rörelser. Du måste ta itu med de stammar som du inte får göra nu eftersom din bindväv inte kan hålla upp till den. Du måste börja skapa anpassade, graderade versioner av samma rörliga laster. Din kropp kan bara lära sig att svara på lämpligt sätt i dessa belastningar genom att träna exakt dessa belastningar. Du måste lära dig dem gradvis och med hela kroppen i spel, för du använder hela kroppen när du lyfter ditt barn, när du skjuter till en låda, när du skjuter till en gunga etc. Du måste göra mer och mer gradvis utmanande rörelser tills din kropp har lärt sig att röra sig på detta sätt och din bindväv kan hålla jämna steg.

Bindvävnaden svarar på belastningen

Du måste ladda din bindväv. Din bindväv är inte passiv. Det är mycket aktivt lyhörd för hur du använder resten av din kärna och vilka stimuli det ger mekaniskt hela vägen ner till mobilnivån för din bindväv. Varje gång din bindväv lyckas skapa spänning, ger den stabilitet genom resten av kärnan genom en mer effektiv strategi. Det är detta som berättar bindvävens viktigaste cell (fibroblasten) hur vävnaden måste organiseras för att ha denna styrka. Att låta bindväv fungera passivt genom att till exempel använda ett bälte som fixar din kärna, använder inte en strategi som berättar bindväv och kärna vilket arbete de behöver göra eller vilken spänning det kräver i vävnaden.

Användning av bälte ̶ för och emot

Jag rekommenderar bara att använda ett bälte när graden av delad magmuskulatur (rectus diastase) är så dålig att det är helt omöjligt att röra sig utan att tarmarna och magen pressas utåt / framåt (utskjutande) och ytterligare deformerar bindväven i mitten av magen (linea alba) konstant. Men jag har bara sett ett sådant fall en gång. Det jag ser mycket oftare är att det för de flesta handlar om att stå, gå, lyfta och röra sig med en kärna som är påslagen på rätt ställen och med en kroppspositionering som stöder den. Övningarna är också viktiga eftersom de lär dig dessa strategier i en kontrollerad rörelseövning så att du kan få dem under huden. Men på lång sikt är dina vardagliga rörelser ännu viktigare att hålla reda på, eftersom du gör många, många fler av dem varje dag än du tränar. Det är ett långsiktigt jobb, men det är ett jobb där effekten du ger fortsätter att trycka i rätt riktning och där effekten kan fortsätta att komma. 4-5 fingrar är inte så mycket onaturligt avstånd (diastas). Som min far skulle ha sagt, "Det kunde ha varit mycket värre." Och det kunde det. När du till och med har en medium fast bindväv är det ett bra steg i rätt riktning.

Men!

  • Det är oerhört viktigt att du andas eftersom det rekommenderas i min kurs när du gör övningarna.
  • Du måste vara helt säker på att du har kontakt med bäckenbotten. Och du måste kunna klara av att spänna och koppla av i bäckenbotten. Det måste göras i interaktion med andningen. Du kommer att lära dig detta under processen, men om du inte kan klämma, eller om du förlorar nypan för snabbt, måste den funktionen vara på plats innan du kan förvänta dig mer av din bindväv. Bäckenbotten, andning, djup tvärgående bukmuskulatur och bindväv är det som måste fungera tillsammans för att skapa tillräckligt med spänning i din bindväv så att du är stabil i till exempel en 4-fots position, som den du gör i modul 1. Därför, det är redan här otroligt mycket att du tar dig tid till denna "enkla" rörelse.
Titta på video för att testa dina magmuskler (rectus diastase) och lära dig mycket just nu!
Created with